U bent wellicht geĂŻnteresseerd in deze thread van mij
Ik heb een Citori 725, dus die gebruikt Invector DS chokes. Ik was het zat om te lezen hoe Browning chokes slecht zijn en anderen zoals Briley zoveel beter. Het is onzin. Ik heb mijn eigen metingen en gedetailleerde patronen gemaakt met behulp van de software Shotgun Insight en AC Jones methoden. Ik heb de patronen van de lagere vernauwingstypes zoals M en IM niet gepatrooneerd, maar gemeten wat ik heb. Om te beginnen is de boring voor mijn geweer (althans) niet .740 maar .738. Een Invector DS Full is .700 en een LF is .705. Een Briley Full is .705 en een briley EF is .700 en je kunt uit mijn gegevens zien dat Briley F hetzelfde patroon heeft als de Browming Inv DS LF omdat ze dezelfde vernauwing bieden.
Ik heb een tabel geplaatst met enkele van de verschillende bedrijfsboringen waar ik ze kon vinden en het is vrij duidelijk dat er voor elke genoemde choke (M, IM, EF, F, enz.) geen werkelijke standaard is voor welke boring dat vertaalt. Nu is het zo dat "de meeste" merken IM's .715 zijn, terwijl Browning InvDS .723 is. Dat is dus een behoorlijk groot verschil. Browning heeft een ding op hun website waar ze uitleggen dat hun chokes zijn ontworpen voor patroongrootte in plaats van voor een willekeurige standaard.
The Browning Invector-DS shotgun choke tube system is the biggest leap forward in design since interchangeable choke tubes were introduced. With the Invector-DS, we’ve taken the proven thin wall, muzzle thread choke concept to the next level of shot pattern performance.
www.browning.com
Ik heb geen IM's gepatrooneerd, dus ik kan niet zeggen hoe het patroon van Browning is in vergelijking met andere merken in die maat en ik heb alleen InvDS gedaan. Dus ik kan over de oudere stijlen zeggen. Het AC Jones-boek zou je vertellen dat vernauwing het enige is dat ertoe doet. Om verschillende chokes te begrijpen, moet je JE werkelijke boring EN de uitgangsboring van de betreffende choke meten. AC Jones-gegevens zeggen dat de lengte of het tapsheidsprofiel er niet toe doet. Je kunt niet eenvoudigweg beide uiteinden van de choke meten. Wat ik heb gevonden is dat Browning InvDS chokes een ingangsboring (.753) hebben die veel groter is dan de boring van het geweer. Als je na het schieten in de choke kijkt, kun je gemakkelijk zien dat het eerste derde deel van de choke weinig of geen tekenen vertoont dat hagel het raakt. Briley chokes hebben een ingangsboring die meer overeenkomt met het geweer (.740 choke vs. .738 geweer). Dat verandert niets aan de vernauwing en het resulterende patroon.