Trapshooters Forum banner

TERUGDEINZEN - door Jerry Miculek

1 reading
6.2K views 118 replies 46 participants last post by  hbar314  
#1 ·
Jerry Miculek over 'flinching' - geen release triggers nodig - een functie van zicht, NIET de trekkervinger...

#54 ·
Het is nogal grappig om sommige mensen te horen zeggen: „Alleen omdat hij een goede schutter is, betekent niet dat hij ____ weet.“

Toegegeven, dat geldt waarschijnlijk voor de gemiddelde topschutter van een lokale club, hij/zij heeft geoefend en is goed geworden in het spel, maar weet alleen wat voor hem/haar werkt. De mensen die in feite legendes in het spel zijn (en Jerry zou zeker voor die titel in aanmerking komen), moeten voor het grootste deel iets meer doen. Ze hebben zeker veel geoefend, maar ze gingen verder dan dat - studenten van het spel, als je wilt. Ik denk dat de beste manier om dit te doen is om mensen te coachen, het haalt je uit wat voor jou werkte en dwingt je dan na te denken over hoe iemand anders het kan laten werken of kan oplossen wat ze verkeerd doen.

Er zit veel wetenschap in wat hierboven is besproken, en dat begrijpen is geweldig - het helpt bij het bedenken van oplossingen (soms, in ieder geval). Maar als je een probleem hebt met schieten, ga dan naar een expert in schieten om je te helpen komen waar je wilt/moet zijn. Niet iemand die de "yips" bij golfers of pitchers heeft onderzocht. Dat is in ieder geval mijn mening - neem het voor wat het is.

#65 ·
Wat 9point3 zei - Het probleem is vaak het gelijkstellen van echte expertise in een sportieve vaardigheid/discipline met
1. het begrijpen van het proces van het uitvoeren van die vaardigheid en
2. het vermogen om die vaardigheid te communiceren/onderwijzen en
3. expertise te hebben in een ander kennisgebied, d.w.z. taakspecifieke dystonie.
Expertise in een videogame betekent bijvoorbeeld niet dat de speler begrijpt hoe een computer werkt.
IMHO iemand (ik verwijs niet naar Miculek) die nog nooit heeft geflikkerd, moet heel voorzichtig zijn om iemand anders te vertellen waarom hij flikkert en wat hij eraan moet doen.

#68 ·
Als dat waar is, waarom worden release triggers dan voornamelijk alleen op trapvelden gevonden?
Zelden gezien op skeet, sporting clays (doorgaans hier gehouden door trapjagers), FITASC, etc??
Anders gezegd, wat is er speciaal aan trap dat een uniek probleem met zich meebrengt dat alleen met een release trigger wordt opgelost, wanneer ALLE andere dirt bird sporten dezelfde doelen, dezelfde patronen en vaak dezelfde geweren gebruiken??
Ik heb hieronder een mogelijke verklaring.

Iedereen die beweert dat trigger freeze bij trapschieten een visueel probleem is, heeft de ondankbare taak om uit te leggen hoe een release trigger het "visuele" probleem elimineert. Tot nu toe heeft niemand dat gedaan. Maar ga je gang, je kunt er net zo goed een schot op wagen als je wilt.
Het kan een combinatie van oorzaken zijn, en hoewel de hersenen de hoofdoorzaak zijn, spelen de ogen er ook een rol in. Jerry's uitleg wijst daarop. De trekker overhalen met gesloten ogen is echter geen optie bij vliegende doelen.

Het onderbewustzijn, verantwoordelijk voor de gebeurtenissen die leiden tot een gebroken klei, kan worden overschreven door het bewustzijn, dat de neiging heeft (om een marine term te gebruiken die ondanks de Freudiaanse dubbelzinnigheid in dit geval geen zelfbevrediging betekent) "de torpedo te polijsten". Dat wil zeggen, de bewuste geest probeert voortdurend de "vuuroplossing" te verfijnen en kan de vuurbeslissing van het onderbewustzijn onderbreken. Iets klopt niet helemaal voor het bewustzijn, en het veroorzaakt een "storing in het systeem". We reageren op de amusante bovengenoemde manieren, wat meestal resulteert in een verloren vogel.

Dus hier komt het deel van de ogen in het spel voor de gemiste klei. Het onderbewustzijn reageert veel sneller dan het bewustzijn. Daarom kan een getrainde expert in non-verbale communicatie de echte betekenis achter verbale communicatie vinden, omdat de vluchtige gebaren en gezichten die een persoon maakt veel moeilijker te controleren zijn, velen realiseren zich niet eens dat ze ze maken. Dit is wat een goede acteur van een geweldige onderscheidt.

Het addertje onder het gras is dat het bewustzijn een bericht stuurt om het vuren "af te breken" nadat het onderbewustzijn heeft gezien en gecorrigeerd voor wat het bewustzijn laat reageert.

We hebben allemaal kleien gehad die, door wind, ofwel een baan probeerden te maken, ofwel naar de grond doken. Wanneer het onderbewustzijn de controle behoudt, raken we ze meestal, vooral degene die omhoog gaan. Wanneer het bewustzijn "in paniek raakt" en het overneemt, is het vaker een misser.

De ogen sturen niet alleen signalen rechtstreeks terug naar de occipitale cortex, ze dumpen ook signalen naar verschillende andere centra in de hersenen, en al deze gebieden verwerken verschillende gegevens: kleur, bewegingssnelheid, enz. Vervolgens worden signalen naar de spieren gestuurd om de gewenste/benodigde actie uit te voeren.

Hoe meer de bewuste geest wordt onderdrukt/buiten het proces wordt gehouden van een taak die hij herhaaldelijk succesvol heeft uitgevoerd, hoe meer succes wordt behaald met het onderbewustzijn, en yips, flinches, wat je ze ook wilt noemen, zullen verdwijnen.

Heb ik dat tot nu toe consequent bereikt? Nee. Maar als ik mijn onderbewustzijn het proces van het schieten op een klei laat sturen, raak ik. Het moeilijke deel is om de bewuste controle los te laten en het onderbewustzijn te laten doen wat het al perfect kan.

#71 ·
Het kan een combinatie van oorzaken zijn, en hoewel de hersenen de hoofdoorzaak zijn, spelen de ogen er ook een rol in. Jerry's uitleg wijst daarop. De trekker overhalen met gesloten ogen is echter geen optie bij vliegende doelen.
Ik weet het niet, sommige van mijn scores zouden erop wijzen dat dat is wat ik deed. ;) .

Voordat ik overstapte op schieten met één oog dicht maar met occlusie op mijn linker lens, kwam het regelmatig voor dat mijn linkeroog nog steeds de overhand nam en alles wat ik op het moment van vuren "zag" was niets. Het spiergeheugen was echter al in werking en ik brak het doel altijd zonder de daadwerkelijke breuk te zien. Ik dacht gewoon dat het een Jedi-dingetje was.

Echter, mijn vriend, ik wacht nog steeds op een verklaring hoe een release-trekker "trigger freeze" oplost, ongeacht de oorzaak en vooral met betrekking tot beweringen van visuele beperkingen.

Ik zal ook zeggen dat ik nooit in staat ben geweest om patronen van visuele afwijkingen te identificeren tussen release-gebruikers en pull-gebruikers in hun RightEye dynamische visietestresultaten, die enkele basis neurologische visuele prestatiegegevens bevatten. Nu, ik heb er geen 1000 van elk getest, maar de verschillen tussen normale en cross-dominante schutters waren altijd gemakkelijk te zien.

#69 · (Edited)
Ik heb de afgelopen 10 jaar een paar dozijn schrikreacties gehad. Meestal verspreid over weken, maanden of zelfs jaren. Eén ding viel me op: bij elk van hen wist ik dat ik probeerde te vuren terwijl er geen kans was dat ik het doel zou raken. Dus, wat ik ook deed, het was geen terugslag, en het leek te proberen te vuren terwijl mijn loop nergens in de buurt van het doel was. Slechts één of twee keer kon ik de kipdans overslaan en niet opnieuw proberen te schieten. Eén of twee keer raakte het schot na de kipdans het doel, maar verder is het proberen om hetzelfde doelwit te raken na een schrikreactie een verloren doelwit.

#70 ·
Ik heb de afgelopen 10 jaar een paar dozijn schrikreacties gehad. Meestal gescheiden door weken, maanden of zelfs jaren. Eén ding merkte ik op: bij elk van hen wist ik dat ik probeerde te vuren terwijl er geen kans was dat ik het doel zou raken. Dus, wat ik ook deed, het was geen terugslag, en het leek te proberen te vuren terwijl mijn loop nergens in de buurt van het doel was. Slechts één of twee keer kon ik de kippendans overslaan en niet opnieuw proberen te schieten. Eén of twee keer raakte het schot na de kippendans het doel, maar verder is het proberen om hetzelfde doelwit te raken na een schrikreactie een verloren doelwit.
Zo'n vreemd gevoel na het raken van het doelwit na een schrikreactie.. Ik herinner me dat ik het gevoel had dat ik de pauze niet verdiende, maar toen verloor ik er ook nogal wat door de schrikreactie.. Dualiteit van de hersenen. Dan vraag je je af wie er keek en of ik er net zo belachelijk uitzag als ik me voelde.

#72 ·
tom: Interessant is dat een golfer met hopeloze putting "yips" vaak een soepele slag heeft als er geen bal is om naar te kijken. Ik heb hetzelfde gezien met driving "yips" - de driving swing is een puinhoop, dan maakt de golfer 2 perfecte swings zonder bal. Je kunt Barkley hier zien

Compilatie van Charles Barkley's hilarische golfslagen

• Like
Reactions: tomk2 and SightTrax
#73 ·
Ik kan getuigen dat sommige schrikreacties visueel zijn. De mijne is dat en een trekkervrijgave lost het niet magisch op. Ik schrik evenveel bij het trekken en loslaten. Mijn schrikreactie wordt veroorzaakt door het controleren van de korrel. Dit resulteert erin dat ik de trekker niet kan overhalen, een trekkervrijgave niet kan loslaten of afvuur zodra mijn ogen naar de korrel / het uiteinde van de loop kijken. Ik merk dat het het meest gebeurt als ik de loop niet stilhoud totdat ik het doel duidelijk zie. Ik heb een paar jaar geleden een Phil Kiner kliniek gevolgd en hij kon de korrelcontrole zien bij het beoordelen van het opgenomen schieten. Hoe harder ik naar het doel kijk, hoe minder het gebeurt.

#75 ·
Ik weet het niet, sommige van mijn scores zouden erop wijzen dat dit was wat ik deed. ;) .
Voordat ik overstapte op schieten met één oog dicht maar met occlusie op mijn linker lens, kwam het regelmatig voor dat mijn linkeroog nog steeds de overhand kreeg en alles wat ik "zag" op het moment van vuren niets was. De spiergeheugen was echter al in werking en ik brak het doel altijd zonder de daadwerkelijke break te zien. Ik dacht gewoon dat het een Jedi-dingetje was.
Echter, mijn vriend, ik wacht nog steeds op een verklaring hoe een release trigger "fixeert" trigger freeze, ongeacht de oorzaak en vooral met betrekking tot beweringen van een visuele beperking.
Ik zal ook zeggen dat ik nooit in staat ben geweest om een visueel discrepantiepatroon te identificeren tussen release-gebruikers en pull-gebruikers in hun RightEye dynamische visietestresultaten, die enkele basis neurologische visuele prestatiegegevens bevatten. Nu, ik heb er geen 1000 van elk getest, maar de verschillen tussen normale en cross-dominante schutters waren altijd gemakkelijk zichtbaar.
Nou, ik zal het niet uitleggen, want ik heb maar één keer met een release trigger geschoten en ik schoot mijn gemiddelde die ronde.

Ik had precies dezelfde ervaring. Het doel verdween terwijl ik erop schoot omdat het geoccludeerde oog het overnam. WTF? Het was niet je innerlijke Jedi, je hersenen zagen en verwerkten nog steeds het beeld van het niet-geoccludeerde oog, en wisten hoe ze de schot moesten maken, maar je bewuste geest concentreerde zich op hoe het doel onzichtbaar werd. Ik negeerde het een tijdje, maar toen werd de vraag of ik het doel had geraakt een drang om mijn hoofd op te tillen en te proberen het te zien. Hetzelfde fenomeen kan worden waargenomen wanneer een doel een ander contrastrijkere achtergrond binnengaat. Je bewuste verwerkte beeld vertelt je dat het doel niet gezien kan worden, maar je hersenen kunnen nog steeds het nu verminderde contrastbeeld en de beweging zien. Doe alsof je het nog steeds kunt zien, en je zult het raken, want in werkelijkheid kun je het nog steeds zien, alleen niet zoals je het bewust had gezien. Wat je bewust ziet, is een verwerkt beeld, geen ruwe gegevens, die evolutie gebruikte als een manier om de identificatie van bedreigingen en reactiesnelheden te verbeteren. Dat is waarom je dingen zoals gezichten ziet in de patronen op vloertegels, maar ze zijn er niet als je de tegel daadwerkelijk bestudeert. Er was een evolutionair voordeel aan het snel zien van patronen die op gezichten (of enige andere mogelijke bedreiging) leken, dan aan het nauwkeurig bestuderen van de ruwe gegevens om er zeker van te zijn of het echt was of niet.
Ja, dat is wat ik eerder heb geschetst; niet alle signalen die via de oogzenuw worden verzonden, gaan eerst naar de occipitale cortex, sommige gaan via het limbische systeem, wat die "vecht-of-vlucht"-beslissingen sneller maakt, hoewel vaak op basis van twijfelachtige gegevens.

#80 ·
Vanuit mijn positie zie ik niemand die een definitief antwoord kan geven. Ik zeker niet en ik wil het graag weten, want ik schrik minstens één keer per ronde. Wil er zeker niet naartoe hoeven. Veel grote woorden worden rondgegooid, om welke reden dan ook, ik weet het niet. Moeilijk voor mij om te begrijpen, maar toegegeven, ik ben niet zo bedreven in kleiduifschieten. Ben er nog niet zo lang mee bezig.

Mijn gedachten zijn dat een getrainde medische professional het zou kunnen uitleggen en hopelijk op een manier die men kan begrijpen. Ik betwijfel of posters hier die training hebben. Maar het is een onderwerp voor levendige discussie en ruzie als men daar zin in heeft. Ik niet, want het is geen grote zaak voor mij. Als ik het moet doen, zal ik het doen, maar ik ga mijn tijd niet besteden aan ruzie maken.

Jerry is natuurlijk een kampioen pistoolschutter en in die sport zal ik luisteren en zijn gedachten in de praktijk brengen. Misschien zou een deel ervan van toepassing zijn op kleiduifschieten, maar ik betwijfel of het een definitief antwoord zou geven op een gecompliceerde aandoening.

Dus ga door met jullie discussie. Ik denk niet dat jullie er ooit zullen komen, maar wie weet?

#81 ·
Matthew: Om effectief te communiceren, is het cruciaal om precies te zijn met onze woorden. Die "grote woorden" hebben belangrijke betekenissen, die gemakkelijk op internet te vinden zijn. Er zijn hier "opgeleide medische professionals" aanwezig, op verschillende relevante gebieden, die de wetenschappelijke artikelen over sportspecifieke focale dystonie en het significante onderzoek naar de "yips" van golfers (waarvan een groot deel plaatsvond aan de ASU en de Mayo Clinic in zowel Rochester als Scottsdale), waar het grote geld zit, hebben beoordeeld. We kunnen meningen delen, maar het feit is dat niemand de etiologie van de "flinch" van trapschutters kent. En het blijft een feit dat de meeste flinchers verlichting vinden met een release trigger - waarom weet niemand. Degenen die er geen hebben, hebben voornamelijk "visuele flinches", maar velen van degenen met "visuele flinches" vinden ook verlichting met release triggers - waarom weet niemand.

#85 ·
Matthew: Om effectief te communiceren, is het cruciaal om precies te zijn met onze woorden. Die 'grote woorden' hebben belangrijke betekenissen, die gemakkelijk op internet te vinden zijn. Er zijn hier 'opgeleide medische professionals' op verschillende relevante gebieden, die de tijdschriftartikelen met betrekking tot sportgerelateerde focale dystonie en het significante onderzoek naar golfer's 'yips' (waarvan een groot deel plaatsvond aan de ASU en de Mayo Clinic, zowel in Rochester als Scottsdale), waar het grote geld zit, hebben beoordeeld.
We kunnen meningen delen, maar het feit is dat niemand de etiologie van de 'flinch' van trapschutters kent. En het feit blijft dat de meeste flinchers verlichting vinden met een release trigger - waarom weet niemand. Degenen die er geen hebben, hebben voornamelijk 'visuele flinches', maar velen van degenen met 'visuele flinches' vinden ook verlichting met release triggers - waarom weet niemand.
Bedankt voor de informatie Drew. Helaas, zoals dit forum werkt en het een noodzakelijk kwaad is, heeft men in de meeste gevallen geen idee met wie hij praat en wat hun achtergrond is. Ik herinner me een tijd dat ik ruzie had met een Olympisch gouden medaillewinnaar die de VS vertegenwoordigde. Dat doet je snel terugdeinzen. Ik voelde me als een dwaas, maar ik kende hem niet en dacht dat het gewoon weer iemand met stellige meningen was. Blijkbaar zijn er enkele zeer goed opgeleide individuen in deze discussie en ik ben er zeker geen van, dus ik trek me nu terug en lees alleen maar.

#82 ·
Jerry Miculek spreekt over 'blikken' - geen behoefte aan release triggers - een functie van zicht, NIET de trekkervinger...

Ik weet niet hoe oud de video is, maar Joe Goldberg (StockFitter op TS.com) zegt al jaren hetzelfde.
Ik hou ervan als er discussies over release triggers opduiken. De oplossing is eenvoudig. Als je het er niet mee eens bent, ben je een idioot, toch?

#86 ·
Ik denk dat er meerdere redenen zijn voor een schrikreactie. Jaren geleden schoot ik met een schutter die een schrikreactie had waardoor hij zijn trekker niet kon instellen als hij het geweer aanlegde. Het was zo erg dat hij de trekker moest instellen voordat hij de loop van zijn Perazzi sloot. Hij vertelde me dat hij alleen de Perazzi kon schieten omdat dat het enige geweer was dat hem dat toestond. Helaas herinner ik me zijn naam niet meer. Ik denk echter dat de schrikreactie in de meeste gevallen de reactie van het lichaam op terugslag is. Ik schiet al meer dan 30 jaar en heb maar een paar keer een schrikreactie gehad, en elke keer verloor ik het doel uit het oog. Wat ik gedurende mijn carrière heb gedaan, is terugslagapparaten op mijn hagelgeweren gebruiken, in het begin een automatische of Soft-Touch kolf en later Precision Fit kolf. Als schutters zouden beginnen met het gebruik van apparaten om de terugslag te verminderen, zouden de meesten geen schrikreactie ontwikkelen. Zodra de schrikreactie regelmatig voorkomt, is de trekker de enige oplossing. Ik heb beginnende schutters gezien die handicap-patronen gebruikten voor hun enkelvoudige schoten en vaak ontwikkelden ze na korte tijd een schrikreactie. Ze hadden geen visuele problemen, maar eerder een reactie op zware terugslag.

#87 ·
De twee kanten lijken te zijn, terugslag veroorzaakt of visueel probleem.
Ik deins terug bij het schieten van alle disciplines van vliegende doelen en schiet nu een trekker/trekker.
Ik heb NOOIT teruggedeins tijdens de jacht en gebruik alleen trekkers tijdens de jacht.
Wat gebeurt er met de terugslag of visuele problemen als ik op jacht ben?

#88 ·
De twee kanten lijken te zijn, terugslag-geĂŻnduceerd of een visueel probleem.
Ik schrik bij het schieten op alle disciplines van vliegende doelen en schiet nu een trekker/trekker.
Ik heb NOOIT geschoten tijdens de jacht en gebruik alleen trekkers tijdens de jacht.
Wat gebeurt er met de terugslag of visuele problemen als ik ga jagen?
Worden de terugslag- en visuele problemen overweldigd door het verrassingselement tijdens de jacht? Ik weet het niet, maar het klinkt voor mij net zo goed als enige andere theorie.

#91 ·
Ik denk dat een schrikreactie een onbewuste reactie is om terug te deinzen. Mensen die zeggen dat terugdeinzen hen niet stoort, liegen dat ze barsten, het stoort iedereen en is cumulatief. Een slechte pasvorm van het geweer draagt hieraan bij. Na duizenden schoten, en geraakt te zijn in het gezicht door terugdeinzen, wordt de verbinding tussen het naar achteren trekken van de trekker en het geraakt worden in het gezicht of de schouder gemaakt en zegt de hersenen NEE! de reden dat een release werkt, is omdat het een andere beweging van de trekker is.

#102 ·
Ik denk dat een schrikreactie een onbewuste reactie is om terug te deinzen. Mensen die zeggen dat terugdeinzen hen niet stoort, liegen, het stoort iedereen en is cumulatief. Een slechte pasvorm van het wapen draagt hieraan bij. Na duizenden schoten en in het gezicht geraakt te worden door de terugslag, wordt de verbinding tussen je trekkervinger die naar achteren trekt en in je gezicht of schouder geraakt worden gemaakt en het brein zegt NEE! De reden dat een release werkt, is omdat het een andere beweging van de trekkervinger is.
Psychologie was mijn bijvak, maar ik herinner me dat conditionering niet zoveel oorzaak-gevolg-cycli nodig heeft voor aversietraining. Aangezien terugdeinzen niet wordt gecompenseerd door een release trigger, kunnen we concluderen dat:

1. Als terugdeinzen inderdaad de belangrijkste oorzaak van schrikreacties was, zou het veel eerder optreden, zoals het gebeurt wanneer iemand die nog nooit een pistool heeft afgevuurd een S&W .500 Magnum afvuurt. (En zelfs veel ervaren schutters!)

2. Het zou net zo snel, zo niet sneller, terugkomen na het overschakelen naar een release trigger.

Ik geloof dat een deel van het positieve effect van een release trigger ligt in de soepelere vuuractie, hoewel sommige van de betere trekkers ook ongelooflijk soepel kunnen zijn.

#94 ·
Ik heb gisteren mijn laatst overgebleven trekkerpistool gepakt en de instructies in het eerste bericht gevolgd. Ik heb vier dozen geschoten zonder te schrikken. Mijn gebruikelijke reactie met een trekkerpistool is om meerdere keren per doos te schrikken. Ik ga niet terug naar een trekkerpistool, maar dit resultaat was interessant. Uw resultaten kunnen variëren. Soms is het echt testen van een idee de enige manier om te weten of het voor u werkt.

#96 ·
Ik denk dat er meerdere redenen zijn voor een schrikreactie. Jaren geleden schoot ik met een schutter die een schrikreactie had waardoor hij zijn trekker niet kon instellen als hij het geweer aanlegde. Het was zo erg dat hij de trekker moest instellen voordat hij de actie van zijn Perazzi sloot. Hij vertelde me dat hij alleen de Perazzi kon schieten omdat dat de enige geweer was die hem dat toestond. Helaas herinner ik me zijn naam niet meer. Ik denk wel dat in de meeste gevallen de schrikreactie de reactie van het lichaam op terugslag is. Ik schiet al meer dan 30 jaar en heb maar een paar keer geschrokken, en in elk geval verloor ik het doel uit het oog. Wat ik gedurende mijn carrière heb gedaan, is het gebruik van terugslagapparaten op mijn hagelgeweren, hetzij een automaat in het begin of Soft-Touch kolfen en later Precision Fit Stocks. Als schutters zouden beginnen met het gebruik van apparaten om de terugslag te verminderen, zouden de meesten geen schrikreactie ontwikkelen. Zodra de schrikreactie regelmatig optreedt, is de trekker de enige oplossing. Ik heb nieuwe schutters gezien die handicap-loads gebruikten voor hun singles schieten en vaak ontwikkelden ze na korte tijd een schrikreactie. Ze hadden geen visuele problemen, maar eerder een reactie op zware terugslag.
Telkens als ik schrik, komt dat door een slechte aanleg. Ik twijfel er niet aan dat anderen om andere redenen schrikken, maar voor mij draait het allemaal om de aanleg.
Dat zei ze! Lol

#110 ·
Een punt om over na te denken. Een heer was een begenadigd kleiduifschutter. Hij kreeg een zware beroerte. Hij herstelde, maar kon geen kleiduif meer schieten. Hij kon de trekker niet overhalen. Hij stapte over op trap met een release-trekker en kon zijn schietcarrière als een begenadigd trap-schutter voltooien. Nu herstelde hij volledig van de beroerte op andere manieren, maar kon geen trekker overhalen. Sterker nog, zelfs met een release-trekker had hij een overdreven zwaai om de trekker over te halen. Iemand die hierover wil meedenken? Ik heb geen idee.

#117 ·
Ik kon begrijpen hoe het niet weten waar een vogel of doel naartoe gaat, je zou kunnen doen terugdeinzen.
Het laat je 2 opties over: niet schieten of snap schieten. Als je op auerhoen hebt gejaagd zonder hond, zul je dit begrijpen en velen deinzen terug als ze opvliegen, vaak heb je een zeer kort tijdsbestek om te schieten.
Wat betreft de geweer naar beneden, de meesten deinzen minder terug. Een release trigger helpt velen, maar ik ken schutters die meer terugdeinzen met een release.
Ik denk dat er veel soorten terugdeinzen zijn en we hebben de neiging ze op één hoop te gooien.