Als dat waar is, waarom worden release triggers dan voornamelijk alleen op trapvelden gevonden?
Zelden gezien op skeet, sporting clays (doorgaans hier gehouden door trapjagers), FITASC, etc??
Anders gezegd, wat is er speciaal aan trap dat een uniek probleem met zich meebrengt dat alleen met een release trigger wordt opgelost, wanneer ALLE andere dirt bird sporten dezelfde doelen, dezelfde patronen en vaak dezelfde geweren gebruiken??
Ik heb hieronder een mogelijke verklaring.
Iedereen die beweert dat trigger freeze bij trapschieten een visueel probleem is, heeft de ondankbare taak om uit te leggen hoe een release trigger het "visuele" probleem elimineert. Tot nu toe heeft niemand dat gedaan. Maar ga je gang, je kunt er net zo goed een schot op wagen als je wilt.
Het kan een combinatie van oorzaken zijn, en hoewel de hersenen de hoofdoorzaak zijn, spelen de ogen er ook een rol in. Jerry's uitleg wijst daarop. De trekker overhalen met gesloten ogen is echter geen optie bij vliegende doelen.
Het onderbewustzijn, verantwoordelijk voor de gebeurtenissen die leiden tot een gebroken klei, kan worden overschreven door het bewustzijn, dat de neiging heeft (om een marine term te gebruiken die ondanks de Freudiaanse dubbelzinnigheid in dit geval geen zelfbevrediging betekent) "de torpedo te polijsten". Dat wil zeggen, de bewuste geest probeert voortdurend de "vuuroplossing" te verfijnen en kan de vuurbeslissing van het onderbewustzijn onderbreken. Iets klopt niet helemaal voor het bewustzijn, en het veroorzaakt een "storing in het systeem". We reageren op de amusante bovengenoemde manieren, wat meestal resulteert in een verloren vogel.
Dus hier komt het deel van de ogen in het spel voor de gemiste klei. Het onderbewustzijn reageert veel sneller dan het bewustzijn. Daarom kan een getrainde expert in non-verbale communicatie de echte betekenis achter verbale communicatie vinden, omdat de vluchtige gebaren en gezichten die een persoon maakt veel moeilijker te controleren zijn, velen realiseren zich niet eens dat ze ze maken. Dit is wat een goede acteur van een geweldige onderscheidt.
Het addertje onder het gras is dat het bewustzijn een bericht stuurt om het vuren "af te breken" nadat het onderbewustzijn heeft gezien en gecorrigeerd voor wat het bewustzijn laat reageert.
We hebben allemaal kleien gehad die, door wind, ofwel een baan probeerden te maken, ofwel naar de grond doken. Wanneer het onderbewustzijn de controle behoudt, raken we ze meestal, vooral degene die omhoog gaan. Wanneer het bewustzijn "in paniek raakt" en het overneemt, is het vaker een misser.
De ogen sturen niet alleen signalen rechtstreeks terug naar de occipitale cortex, ze dumpen ook signalen naar verschillende andere centra in de hersenen, en al deze gebieden verwerken verschillende gegevens: kleur, bewegingssnelheid, enz. Vervolgens worden signalen naar de spieren gestuurd om de gewenste/benodigde actie uit te voeren.
Hoe meer de bewuste geest wordt onderdrukt/buiten het proces wordt gehouden van een taak die hij herhaaldelijk succesvol heeft uitgevoerd, hoe meer succes wordt behaald met het onderbewustzijn, en yips, flinches, wat je ze ook wilt noemen, zullen verdwijnen.
Heb ik dat tot nu toe consequent bereikt? Nee. Maar als ik mijn onderbewustzijn het proces van het schieten op een klei laat sturen, raak ik. Het moeilijke deel is om de bewuste controle los te laten en het onderbewustzijn te laten doen wat het al perfect kan.