Nee, het is geen "flinch".
De taakspecifieke focale dystonie die we een "flinch" noemen, is een gebeurtenis van 2 delen (hoewel bijna onmiddellijk plaatsvindend):
1e is de "trigger freeze" door onvrijwillige en disfunctionele samentrekking van tegenovergestelde kleine spieren in de hand en onderarm, gevolgd door
2e een vermakelijke variëteit aan lichamelijke reacties; uitval, schokken, struikelen naar het trappenhuis, enz. waarbij grote spieren betrokken zijn.
De reden dat we een trekker niet kunnen overhalen, is omdat de strekspieren (Extensor indicis en Extensor pollicis longus) samentrekken in plaats van ontspannen, en de buigspier (Flexor digitorum profundus) niet zal samentrekken (dat is de korte versie en negeert de bijdrage van de Lumbricales en Interossei).
Terugslag draagt duidelijk bij aan flinching, maar er is geen terugslag bij het putten of gooien van een dart, en mensen "janken" nog steeds of hebben "dartitis".
Bijna allemaal duwen we ons lichaam naar voren met terugslag (duidelijk als we een mislukking hebben), maar dat is terugslagcompensatie, niet een flinch.
Terugslag/geluidsvermijding flinching vóór het schot (hoofd wegduiken, ogen sluiten, niet in staat zijn de trekker over te halen zonder te schokken) is een fysiologische reactie op een onaangename stimulus, is geen taakspecifieke focale dystonie, en men kan wennen aan de stimulus, en de reactie daarop wordt afgezwakt.
Er zijn visuele flinches. Als ik de cursor pijl niet precies plaats waar hij moet zijn, flinch ik. Als ik het doelwit met de loop bedek, kan ik flinch.
De dystonie bij 'dartitis', de 'trigger panic' van de boogschutter, en het gooien van een baseball of cricketbal is het falen om de spieren te ontspannen, d.w.z. het onvermogen om "los te laten"; het tegenovergestelde van een schutter's 'trigger freeze'.
Het bewegen van het pistool voordat het doel verschijnt, is "het doel voorspellen" genoemd en is doelbewust (hoewel onvrijwillig), in plaats van een dystonie.
Ik heb geen idee wat je met je trekker vinger doet, maar de oplossing is om een trekker "slapper" te worden, NIET om de trekker te "stagen".