Trapshooters Forum banner

Een choke-kit bouwen

2 reading
1.7K views 29 replies 22 participants last post by  Trap60  
#1 ·
Ik heb een Citori Ultra XT 30" (Invector Plus). Ik ben een casual schutter. Niet super serieus, maar ik wil ook graag de juiste/mooie spullen hebben. Ik ben pragmatisch met mijn uitrusting en geef de voorkeur aan functie boven uiterlijk, maar hey, iedereen houdt van mooie dingen.

Ik schiet trap, maar mijn club heeft ook 5 stand. Ik heb er geen bezwaar tegen om skeet of sporting clays te proberen.

Ik weet dat mijn boomstick is gebouwd voor trap, maar ik heb een paar sporting clays prima geschoten. Ik ben een 'gebruik wat je hebt' type, dus ik ben niet geobsedeerd door het wisselen.

Dat gezegd hebbende, zou ik een uitgebreide choke set niet erg vinden (de mijne zijn allemaal flush). Ten eerste voor loopbescherming en ten tweede zou ik het niet erg vinden om een paar centimeter extra te hebben als ik mijn geweer af en toe op de pad tussen de beurten leg (ik ben lang).

Ik zal waarschijnlijk de tweedehandsmarkt/ebay etc. bekijken. Er is geen haast. Ik denk dat het chokes zijn, dus wat voor problemen zou ik ĂĽberhaupt tegenkomen.

Heb wat onderzoek gedaan en het lijkt erop dat een complete kit zou zijn:

S - Skeet (misschien 2) : Skeet
IC - Improved Cylinder : Sporting Clays & 5 Stand (dichtbij, Std, Gemengd)
LM - Light Modified : Sporting Clays & 5 Stand & Trap (Std, Lang, 16yd)
IM - Improved Modified: Sporting Clays & 5 Stand & Trap (Lang, Gemengd, Midden)
F - Full : Trap (Lang)

Het lijkt erop dat degenen die ik het meest zie:
Briley: Zeer goed
Carlson: Gemaakt in de VS, goede prijs-kwaliteitverhouding
Browning: Wordt misschien wel door Briley gemaakt?
Billman Arsenal: Generieke Amazon sets maar zeer goedkoop.

Hoe heb ik het gedaan?
"Afslanken" aanbevelingen?
Enige mening over merk/model?

Uiteindelijk zijn het buizen die een taps toelopen, dus ik gok dat ze allemaal niet zo ver van elkaar af zitten, vooral met mijn casual/af en toe gebruik.

This post has been deleted
#8 ·
Ik zou één cilinderboringbuis krijgen, en twee van elk van de andere, inclusief de aangepaste.
Je hebt zelden een cilinderboring nodig, tenzij je sporting clays-doelen bijna in je schoot verschijnen, maar daarna kun je er twee tegelijk gebruiken of een mix van wat je hebt, afhankelijk van de presentatie van de doelen. Ik heb IC/F geschoten voor een dichtbijzijnde haas op snelheid en een verre slobeend, maar de meeste sporting clays-doelen die ik schiet, zijn IC of LM, of zelden LM/M.
Invector Plus-chokes worden gemaakt door Briley, dus het is niet nodig om naar de aftermarket te gaan.

#14 ·
Het is niet gebruikelijk, maar als je kleiduifschieten beoefent, weet je nooit wat de gemene b####rd die de baan uitzet, heeft gedaan, en heb je misschien twee dezelfde nodig.

Fishjager heeft hier een aantal Invector plus tubes te koop, zowel Browning als Briley, als je geĂŻnteresseerd bent.
Haha, ik snap het!

Bedankt voor de tip over de advertenties... Ik moet nog even lid zijn van het forum voordat ik daar toegelaten word. eBay tot die tijd!

Ik heb net een mooie set gemist zo te zien!

#11 ·
Ik heb een Citori Ultra XT 30" (Invector Plus). Ik ben een casual schutter. Niet super serieus, maar ik wil ook graag de juiste/mooie spullen hebben. Ik ben pragmatisch met mijn uitrusting en geef prioriteit aan functie boven uiterlijk, maar hé, iedereen houdt van mooie dingen.

Ik schiet trap, maar mijn club heeft ook 5-stand. Ik heb er geen bezwaar tegen om skeet of sporting clays te proberen.

Ik weet dat mijn boomstick is gebouwd voor trap, maar ik heb een paar sporting clays prima geschoten. Ik ben een 'doe het met wat je hebt' type, dus ik ben niet geobsedeerd door wisselen.

Dat gezegd hebbende, zou ik een uitgebreide choke-set niet erg vinden (de mijne zijn allemaal flush). Ten eerste voor loopbescherming en ten tweede zou ik graag nog een centimeter of twee willen hebben als ik mijn geweer af en toe op de pad tussen de beurten laat rusten (ik ben lang).

Ik zal waarschijnlijk de tweedehandsmarkt/ebay etc. bekijken. Er is geen haast. Ik denk dat het chokes zijn, dus wat voor problemen zou ik ĂĽberhaupt tegenkomen.

Ik heb wat onderzoek gedaan en het lijkt erop dat een complete kit zou zijn:

S - Skeet (misschien 2) :Skeet
IC-Improved Cylinder :Sporting Clays & 5 Stand (dichtbij, Std, Gemengd)
LM-Light Modified :Sporting Clays & 5 Stand & Trap (Std, Lang, 16yd)
IM-Improved Modified:Sporting Clays & 5 Stand & Trap (Lang, Gemengd, Midden)
F -Full :Trap (Lang)

Het lijkt erop dat degenen die ik het meest zie:
Browning: Misschien gemaakt door Briley?
Billman Arsenal: Generieke Amazon-sets, maar zeer goedkoop.

Hoe heb ik het gedaan?
Enige weging op merk/model?

Uiteindelijk zijn het buizen met een taps toelopende vorm, dus ik denk dat ze allemaal niet zo ver van elkaar af zitten, vooral met mijn casual/af en toe gebruik.
Je hebt zitten luisteren naar een stel sporting clays-mensen (of de marketing die ze graag aanprijzen) die geen idee hebben waar ze het over hebben.

Hier is een geweldige grafiek samengesteld uit patroontests van Neil Winston:
Image

Dus 0,020" choke-verschil staat gelijk aan 1,6" in diameter van een effectief patroon. Dus als je op de baan bent en je denkt bij jezelf 'jee, ik denk dat ik dat doelwit met 8/10e van een inch heb gemist'. Wissel dan de full choke (.035) om voor een LM (.015) om die 8/10e terug te kopen.

Je kunt dus realistisch zien dat wanneer de jongens op de baan allemaal wisselen naar hun dramatisch meer open chokes, ze heel weinig effectieve patroonspreiding kopen. En wat nog belangrijker is, ze geven hagelkorrels op in het midden van het patroon, wat de belangrijkste hagelkorrels zijn (omdat ze in het midden zitten, gaan ze waar je het geweer het beste op richt).

Dus als je een paar extra chokes gaat kopen, zou je gewoon kunnen doen met:
Extra Full (.040) voor lange yardage handicap/handicap in het algemeen/lange sporting targets/tweede loop doubles​
Modified (.020) voor singles trap/meerderheid van sporting targets/eerste loop doubles​
Paar skeet chokes (.005) voor het schieten van skeet/het vervelende konijn dat dichtbij en snel is/frustrerend​

Dat dekt echt bijna alles. Voel je vrij om een tweede modified te nemen, zodat je er twee hebt voor sporting courses als je om de een of andere reden nerveus wordt van een (.040) in de tweede loop (met 8/10e van een inch, haha).
Of als je denkt dat je wat bunker/oly trap gaat schieten, neem dan een IM (.025) of LF (.030) voor de eerste schot in dat spel, omdat je je .040 zou gebruiken voor de tweede schot.

#13 ·
Je hebt geluisterd naar een stel sporting clays-mensen (of de marketing die ze graag aanprijzen) die geen idee hebben waar ze het over hebben.

Hier is een geweldige grafiek samengesteld uit patroontests van Neil Winston:
View attachment 2030848

Dus .020" chokeverschil staat gelijk aan 1,6" in diameter van een effectief patroon. Dus als je op de baan bent en je denkt bij jezelf 'jee, ik denk dat ik dat doelwit met 8/10e van een inch gemist heb'. Wissel dan de full choke (.035) om voor een LM (.015) om die 8/10e terug te kopen.

Je kunt dus realistisch zien dat wanneer de jongens op de baan allemaal overstappen op hun dramatisch meer open chokes, ze heel weinig effectieve patroonspreiding kopen. En nog belangrijker, ze geven pellets op in het midden van het patroon, wat de belangrijkste pellets zijn (omdat ze in het midden zitten, gaan ze waar je het geweer op richt het beste).

Dus als je een paar extra chokes gaat kopen, zou je het volgende kunnen doen:
Extra Full (.040) voor lange afstand handicap/handicap in het algemeen/lange sporting targets/tweede loop doubles​
Modified (.020) voor singles trap/meerderheid van sporting targets/eerste loop doubles​
Paar skeet chokes (.005) voor het schieten van skeet/het vervelende konijn dat dichtbij en snel is/frustrerend​

Dat dekt echt zo'n beetje alles. Voel je vrij om een tweede modified te nemen, zodat je er twee hebt voor sporting courses als je om de een of andere reden nerveus wordt van het gebruiken van een (.040) in de tweede loop (met 8/10e van een inch, haha).
Of als je denkt dat je wat bunker/oly trap gaat schieten, neem dan een IM (.025) of LF (.030) voor de eerste schot in dat spel, aangezien je je .040 zou gebruiken voor het tweede schot.

Verwisselbare chokes zijn een raar circulair logicaspel tussen bedrijven die meer willen verkopen en schutters die wanhopig een hogere score willen halen. Zoals je ziet, helpt het hebben van veel keuzes niet echt veel, maar fabrikanten zullen je graag een hele stapel buizen verkopen.

En voor stalen buizen is mijn go-to Briley. Ze meten wat ze zeggen dat ze gaan meten en hebben geen problemen gehad.
^^^^^^^^This^^^^^^^^
Een tijdje geleden denk ik dat @timb99 hier een wright up over heeft gedaan of misschien was het iemand anders, ik weet het niet meer, maar het was een goede lezing. Hoe dan ook, er was een tijd geleden dat ik dacht dat ik alle choke tubes nodig had die ooit voor elke specifieke sport waren ontworpen. Wat ik eigenlijk nodig had, was iemand om te wijzen op wat @hbar314 deed. Het zou fijn geweest zijn als iemand het me had verteld VOORDAT ik mijn pensioenfonds uitgaf aan een stel metalen buizen die uitermate goed zijn in het rond slingeren en stof verzamelen. Bespaar het geld dat je aan buizen zou gaan besteden, investeer het verstandig en ga vroeg met pensioen, je zult me op een dag dankbaar zijn.

#16 ·
Toen ik mijn laatste geweer kocht, werd het geleverd met Cyl, IC, Mod, IM en Full en dat dekt de meeste trapdoelen en een IC/Mod voor sportief schieten zal voldoende zijn voor de meeste parcoursen. Als je niet serieus veel skeet schiet, zou ik me niet druk maken om een paar chokes en er gewoon een kopen. Het kan fijn zijn om een SK te hebben voor sportief schieten en SK/IC voor skeet schieten is prima op basisniveau.

Terzijde, ik denk niet dat de cilinder ooit in mijn geweer heeft gezeten.

#17 ·
Ik gebruik Briley Titanium extended choke tubes in mijn O/U. Alleen omdat ik er destijds een geweldige deal voor kreeg. Het was een 'koop er een, krijg er een gratis' deal.

Voor Skeet gebruik ik 2 US SK chokes en soms een EU SK choke.

Voor Sporting Clays gebruik ik tussen IC en LF... Hangt af van de baan en de presentatie van de doelen. We hebben hier een stand waar ik SK chokes zou kunnen schieten.

Voor Trap heb ik een M choke gebruikt vanaf 16 meter en IM of LF voor handicap.
Ik gebruik meestal LF choke voor alles, maar ik heb dit jaar geworsteld. Schiet eigenlijk beter vanaf de handicap afstand.

#19 ·
De full in elke loop is voor Helice. Een kerel die ik ken schiet full en full fixed chokes voor elke wedstrijd. Ik heb een nieuwe Perazzi met .32 en .40 choke voor trap op 16yd gespecificeerd, afhankelijk van mijn geweer, mijn bt99 is full gechoke, mijn mx8 onderste loop is .18 voor sporting clays, meestal schiet ik LM/M in mijn semi-auto, ik gebruik LM en doe een IM in voor de 1 of 2 stations met verre doelen.

#21 ·
Als je minimaal een set bouwt, heb je minimaal 2 skeet, 2 mod en een Full nodig. Ik schiet alle spellen en ik heb er 2 van elk tot een mod, één IM, één LF, één Full. Over het algemeen kunnen 90% van de sporting clays-banen worden geschoten met een light mod en een mod. En ik zou zeggen dat 75% kan worden geschoten met twee Light mods. Trap Ik schiet een IM op singles, full op caps, mod/LF voor doubles. Skeet is Skeet/Skeet. Ik gebruik ook Briley Spectrums. Als je een grote Youth-shoot kunt vinden, is Briley over het algemeen buy one get one free.

#22 ·
Ik heb een Citori Ultra XT 30" (Invector Plus). Ik ben een casual schutter. Niet super serieus, maar ik wil ook graag de juiste/mooie spullen hebben. Ik ben pragmatisch met mijn uitrusting en geef prioriteit aan functie boven uiterlijk, maar hey, iedereen houdt van mooie dingen.

Ik schiet trap, maar mijn club heeft ook 5 stand. Ik heb er geen bezwaar tegen om skeet of sporting clays te proberen.

Ik weet dat mijn boomstick is gebouwd voor trap, maar ik heb een paar sporting clays prima geschoten. Ik ben een 'gebruik wat je hebt' type, dus ik ben niet geobsedeerd door het wisselen.

Dat gezegd hebbende, zou ik een uitgebreide choke set niet erg vinden (de mijne zijn allemaal vlak). Ten eerste, voor bescherming van de loop en ten tweede zou ik een paar centimeter extra niet erg vinden als ik mijn geweer af en toe op de pad tussen de beurten leg (ik ben lang).

Ik zal waarschijnlijk de tweedehandsmarkt/ebay etc. afstruinen. Er is geen haast. Ik denk dat het chokes zijn, dus wat voor problemen zou ik ĂĽberhaupt tegenkomen.

Heb wat onderzoek gedaan en het ziet eruit als een complete kit zou zijn:

IC-Improved Cylinder :Sporting Clays & 5 Stand (dichtbij, Std, Gemengd)
IM-Improved Modified:Sporting Clays & 5 Stand & Trap (Lang, Gemengd, Midden)

Het lijkt erop dat degenen die ik het vaakst zie zijn

Hoe heb ik het gedaan?

Uiteindelijk zijn het buizen die taps toelopen, dus ik denk dat ze allemaal niet zo ver van elkaar af zitten, vooral met mijn casual/af en toe gebruik.
Muller Chokes zouden mijn eerste keuze zijn

#24 ·
Muller Chokes zou mijn eerste keuze zijn
J. Muller (Muller Chokes) heeft verschillende educatieve choke-video's op YouTube. Hij heeft zeer uitgebreide tests gedaan met tal van chokes. Hij heeft zeer sterke meningen gebaseerd op zijn ervaring en testen, maar ik neem zijn input nog steeds met een korreltje zout, want als er ooit een onderneming was die de waarschuwing "uw resultaten kunnen verschillen" valideert, dan is het deze. Ongeveer op het moment dat je denkt dat je choke Nirvana hebt gevonden, begin je te knoeien met je patroonladingen en vraag je je dan af of misschien een hogere rib of een enkele loop of een langere of kortere loop of een verstelbare kam zal helpen. Uiteindelijk zul je beseffen dat je de opstelling moet vinden die het beste past en aanvoelt en dan je geld moet besteden aan lessen, munitie om te oefenen en natuurlijk het oefenen zelf. Word lid van ATA en begin met schieten op evenementen - niet om Top Gun te worden (je bent een casual schutter, vergeet dat niet?), maar omdat de ATA je resultaten bijhoudt en je in de loop der tijd verbetering kunt zien. Het is net als golf - je scores zijn meestal alleen interessant voor jezelf, dus je hoeft eigenlijk alleen maar met jezelf te "concurreren". Succes!

#26 ·
Ik heb een Citori Ultra XT 30" (Invector Plus). Ik ben een casual schutter. Niet super serieus, maar ik wil ook graag de juiste/mooie spullen hebben. Ik ben pragmatisch met mijn uitrusting en geef prioriteit aan functie boven uiterlijk, maar hey, iedereen houdt van mooie dingen.

Ik schiet trap, maar mijn club heeft ook 5 stand. Ik ben er niet tegen om skeet of sporting clays te proberen.

Ik weet dat mijn boomstick is gebouwd voor trap, maar ik heb een paar sporting clays prima geschoten. Ik ben een 'gebruik wat je hebt'-type, dus ik ben niet geobsedeerd door het wisselen.

Dat gezegd hebbende, zou ik een uitgebreide choke-set wel fijn vinden (de mijne zijn allemaal vlak). Ten eerste voor bescherming van de loop en ten tweede zou ik wel een centimeter of twee extra willen hebben als ik mijn geweer af en toe tussen de beurten op de pad leg (ik ben lang).

Heb wat onderzoek gedaan en het lijkt erop dat een complete kit zou zijn:

IC-Improved Cylinder :Sporting Clays & 5 Stand (dichtbij, Std, gemengd)
IM-Improved Modified:Sporting Clays & 5 Stand & Trap (Lang, gemengd, Midden)

Het lijkt erop dat degenen die ik het vaakst zie:

Hoe heb ik het gedaan?

Uiteindelijk zijn het buizen die een taps toelopende vorm hebben, dus ik vermoed dat ze allemaal niet zo ver van elkaar af zitten, vooral met mijn casual/af en toe gebruik.
Carlson extended non ported is wat ik uiteindelijk leuk vond voor patronen.005 tussen elke choke maat in 20ga. Ik patroonbord elk met pellet aantal en dichtheid, slechts 1 long range extra full was buiten de specificatie voor pellet aantal dat onder mid long range viel.

#28 ·
Bedankt voor de input. Tot deze post had ik nog nooit van Helice gehoord en heb ik het opgezocht. Het ziet er best netjes uit! Logisch voor double full. Ik zag een van de doelen in de lobby van mijn club en wist niet wat het was. Ik zal moeten vragen of ze het lokaal doen of niet.